Tuesday, September 13, 2011

Citer Raye 2011

Hari ini merupakan hari raye yang ke-15 bersamaa 15 Syawal 1432 Hijriah…Wah! dah separuh bulan Syawal dh...cepat btol mase berjalan kn..takot tol aku bila mase cpt sgt berjalan ni...utk mereka yg tau sbb ape, bgus la.....k la..meh aku ni cite pasal hari raye yang baru je lepas..


Tahun ni aku beraye kat Johor…kalau ikutkan tahun ni turn raye kat Kelantan…tp disebabkan adik beradik mak ramai balik belah sana (laki @ bini memasing)…nenek aku akan sorang je kat umah…mak aku kesian la kat nenek sbb nanti ade baraan suma..payah lak..(nanti aku jelaskan maksudnye ye)..dia sorang je pulak nk handle…ayah aku was ok with it…so, Johor la rayenye…


Kitorang balik one day before raye (as always)…bertolak pagi..selepas Sahur,Subuh…takut jem lak kat highway…(end up x jem pn)…sbb ramai dah balik awal…so kitorang x ambik mase lame pn nk sampai kat umah nenek kuar kul 7, dlm kul 10 cmtu sampai kat exit Yong Peng...sebelum sampai umah nenek, kitorang akan singgah kat satu kedai runcit kat Yong Peng…dh siap beli suma barang-barang dapur..trus menuju ke umah nenek…like I said earlier, memang xde orang pn kat umah nenek…punggah barang suma masuk bilik…trus tolong nenek kemas umah…sapu lantai,mop…pasang karpet..basuh pinggan yang dh berhabuk…sapu daun2…sumalh…in the end, the house looks like a brand new house..yes!!...yes!!...mesti la kn..nk raye…everything must be good…


Dah siap kemas suma, hala tuju akan ke dapur lak…ape agi..masak…utk raye esok hari…menu utk raye:-wat laksa johor…sambal goreng,rendang daging, mihun sup n lastly..ketupat..itu sudah semestinye kena ade…kalau xde ketupat, bukan raye namenye…petang tu memang kat dapur je la…tolong mak ngn nenek masak..kitorang adik-beradik suma pompuan…so senang la mak…ade anak2 dara dia utk membantu di dapur…aceh3 ayat..hahaha……nasib ade kitorang utk membantu…nak promote jap "boleh jd calon isteri ni"..(mate kenyit laju2)..(sambil gelak x ingat dunia)…heheheh…siot je aku ni…


Malam tu lepas berbuka n mandi suma…adik aku yg ke-3, Ati ajak main mercun…(ni dia beli kat Melaka-tempat blaja)…nk beli kat KL takut kena tangkap lak kn…so adik la pi beli kat sana…macam2 jenis mercun n bunga api dia beli…yang jenis old school punye bunga api pn ade tau…ala…yg kuar banyak asap tu…n yang besi tu…memang old stuff toll…still agi ade sampai arini…x ambik gambar lak bunga api tu…rasenye suma tau kot..bunga api yang aku cakap tu kn…kn… ade mercun gasing,mercun bee…mercun roket,mercun peluru..mercun baling…suma adelh..mlm tu xdela kitorang abiskan suma mercun tu…simpan utk malam esoknye la pulak…abis main terus tido…yeaaaa…esok raye (mode:: so2 excited)...

Esoknya..


Hari Raye - 1



Pagi dihari raya…ayah bersiap utk pergi sembahyang raye…aku n adik suma bersiap utk pakai baju raye…makanan utk raya…n then pas ayah balik je dari sembahyang…sesi bersalam2man…ngn nenek, ayah, mak…sediri rase sebak..sbb nenek mengalirkan air mata…mohon maaf ngn mak ayah…sooo sad k…sy ni xlh tgk orang nangis…nanti sy pn nk nangis gak…hhmmm…n then, lepas tu…..sesi ambik gambar satu family…thanks to our new camera (siap ngn tripod agi bg)…kitorang ambik gambar family…(view foto kat bawah)…

Tak lame pastu dua(2) adik bradik mak sampai umah…sorang umah kat Kluang, sorang agi dekat2 ngn umah nenek (dlm 15min drive je)…Dah alang2 kitorang ambik gambar…join la skali suma…wah..suka sgt2 gambar beramai-ramai ni…memang terbaik dr ladanglh…hahaha…..HHmmm..…klau suma adik bradik mak ade agi best kot…family besar gitu..fyi, adik-beradik mak ade 9 orang k…ramai kn…memang syok la klau umah tu penuh…memang rase cm nk runtuh je umah nenek tu…budak2 berlari sana sini..yg tua2 bersembang sakan…memang best…Aku lak, ape agi join sekaki la…Hahahaha…





Lepas sesi bergambar …ajak suma pi makan…lauk yang aku mention awal td suma dah terhidang kat atas meja…sedap tol masakan mak…aku bedal laksa johor dulu…n then the rest….memang terbaiklh..sedara2 , sepupu2 aku suma suka…



Lupa lak nk citer pasal “Baraan” (yg aku mention awal td kn)…Kalau nk tau,Baraan adalah upacara dimana selepas sahaja sembahyang raye tamat, ahli2 masjid akan ke rumah2 disekeliling kampung utk beraye..mereka akan bergerak dalam kumpulan…utk ahli yang ramai, selalunya mereka dibahagikan mengikut kumpulan2 tertentu dan ketua kumpulan akan memegang bendera warna (ikut ketua la nk warna ape)…Slalunya group2 ni lelaki la…pompuan ade gak..tp x byk…bermula dr pagi dan berakhir petang…..


Tahun ni…group Baraan datang umah nenek aku petang…dlm kul 4.00ptg cmtu..turn pagi atau petang tu bergantung gak…cm tahun2 sudah..slalu pagi..…Kalau belah pagi Kumpulan Baraan tu datnag, slalunya akan sibuk sikit…sebab makanan yang dihidang perlu lebih berat…cm mihun sup, rendang, lontong….kalau petang…makanan dia simple2 je…hidang kuih raye je pn xpe ataupn buah-buahan…sebab tahun ni Baraan petang, jd aku x dela sibuk sgt…

Hari raye pertama di Johor, orang umah akan sibuk utk persiapan group Baraan sampai…So, esoknye la pi beraye umah sedara…


Gambar Acara Baraan



Hari raye ke-2



Mak aku plan nk pi beraye umah sedara nenek…sbb tu bawak skali nenek ikut pi beraye…keta ade space..tahun ni beraye ngn keta besar…”Ehemehem”...syok je la naik..yesyes....umah sedara nenek area Parit Raje ngn Batu Pahat…ayah suruh kuar awal sbb nk pi sana jem truk bila petang…Nasib sempat abis beraye sebelum lewat petang…Jalan nk pi Batu Pahat memang jem trok…..sampai umah dlm kul 5.30 ptg..penat gile mse tu…pegi umah Tok Long, Mak Ngah, Tok Lang, Untie Zah,Tok ape tah sorang agi..x ingat & Umah Mak Tam….rehat2 jap…masak utk makan malam…pastu malam je kul 9.00mlm..main agi bunga api ngn mercun..kali ni abiskan suma bunga api sbb esoknya dh nk balik KL……

Hari raye ke-3



Aritu, mak cakap nk pi beraye umah sedara arwah atok lak…so,pas sarapan, siap-siap suma..terus gerak..nenek aku xnk ikut lak aritu..penat agaknye....umah pertama, umah tok Din,pastu umah Tok Bat, pastu umah Nek Piah..abis beraye dlm tghari cmtu....



Balik je nenek masak tghari dh utk kitorang…Mak kate nk balik KL aritu petang(ni decide pg la)....sebelom makan tghari.....kemas2 barang suma....pas zohor, balik KL… ngn baju2 kurung tu balik KL..jalan clear je..xde jem..walaupn banyak keta..(ni mase awal2 perjalanan la ek)…dh sampai simpang pedas-linggi keta depan dh mula break2…sah dh..nk jem ni…tapi Nasib la gerak gak…kalau x gerak..mau nk meraung aku kat situ (cehceh..cam aku je yg bawak keta,padahal ayah)..…x tahan wei stuck kat traffic jem…Allah S.W.T. je tau cmne aku rase bila sangkut kat traffic jem…ok la…sabo punye sabo..kul 8.30mlm sampai umah...




Gambar makanan lak..huhu..






















Lontong goreng-bekal mase balik KL..nyum..nyum...




Wah…what a story kn…Fuhhhh…..selesai sudah cite aku…penat gak perah otak nk buat karangan…cmne la aku buat karangan BM dulu mse SPM…agi byk kot ayat kena buat…nasib baiklh aku lepas…x kantoi…hahaha..


Bagi mereka yang tengah semangat nk puasa 6 di bulan Syawal…aku ucapkan selamat berpuasa k..sabo dengan dugaan k..paham2 la bile dh raye ni mcm2 makanan best ade depan mata kn…dugaan2…sabo je la ek….Aku ni pn tgh usaha nk puasa…InsyaAllah, arini dh ari ke-3 aku puasa….Doakan aku berjaya abiskan k sebelom abis bulan Syawal ni..…hehehe..





Wassalam,

No comments: