Tuesday, August 9, 2011

I have a thing for Kueh Tepung Pelita...


Setiap kali musim Ramadhan je menjelang aku msti nak cari kueh ni..sebab slalunye musim ramadhan je orang jual...kenape aku minat sangat ye???..hhhmmm..nk bg sebab pn x tau...tapi memang minat sesgt2 kat kueh ni....x kirelah kena bratur panjang ke tak..msti nk kena dapatkan..kirenye x lengkap la klau berbuke tanpa tepung pelita...orang lain wajib berbuke ngn buah tamar(kurma) ni aku ngn kueh tepung pelita lak...ape la kn...tp jgn...buah tamar pn wajib ade gak...itukan mengikut sunnah nabi..berbuke ngn buah tamar...

Sejak puase 2009 rasenye seingat aku la kn..aku mula berminat ngn kueh ni...n msti nk buke ngn kueh ni...sampai akak yang jual kueh tu kenal muke aku yang seposen ni..huhu..pelanggan tetap kueh tepung pelita...aku hanya mampu tersenyum je kat akak tu....hehehe....aku ni klau dh suke beli kat satu gerai tu, akan beli kat situ je...xdenye nk pi gerai lain......"akak nk 2 inggit ye"...setiap hari...ade muke tepung pelita tak.... :P ..even sekarang ni pn arga dia still sama RM2 untuk 5 bijik...

Aku ni makan pandai...buat x pandai...........ade ke niat nk cube buat wahai badanku??...cm xde je...aku cube la google jap cari resipi dia..konon je ni....hmmm..cm leceh je nk buat..malas la aku.....baik aku beli je...senang idup.....untuk mereka2 yang ade minat cm aku ni n nk cube buat...ni aku nk kongsi ngn korang resepi nk buat cmne...

KUIH TEPUNG PELITA

Bahan-bahan untuk lapisan bawah (hijau)

1. 1 cawan tepung beras
2. 1 cawan gula
3. 5 cawan air
4. 4 helai daun pandan di mesin dgn sedikit air (akak buat 7 helai)tapis.
5. sedikit kapur dan garam
6. pewarna hijau (ni akak tambah sendiri)
7. gula secukupnya – untuk diletak diatas lapisan hijau.

Cara-cara


1. Campurkan tepung beras, air, air daun pandan, gula, garam dan air kapur.
2. Masak di atas api perlahan sehingga campuran diatas menjadi pekat dan berkilat.
3. Bila dah masak cepat-cepat masukkan ke dalam acuan yang disukai. akak gunakan bekas plastik aje…
4. Selalunya part ni…anak-anak suka tolong…tapi panaslah..kena hati-hati…lepas di tuang taburkan sedikit gula…..dalam resepi tak tulis..akak saje-saje tambah…kalau idak rasa tawarlah…

Bahan untuk lapisan atas (santan)


1. 1 biji kelapa di perah menjadi 4 cawan santan.
2. 4 sudu besar tepung beras (ratakan)
3. sedikit garam

Cara-cara


1. Campurkan semua dan masak di atas api perlahan sehingga pekat.
2. Tuangkan ke atas lapisan hijau tadi. Sejukkan....


Kalau dh berjaya buat sendiri...aku nk ucapkan syabas ye....Ya Allah, moga kueh tepung pelita terus mendapat tempat dihati pengguna n tidak berkubur selamanya....hahaha..

:-0

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih atas informasi menarik